Program nauczania w trybie zaocznym
(1 semestr, 86 godzin, zajęcia w soboty i niedziele)
W czasie zajęć w studium omawiane będą następujące tematy:
-
Aktualny stan przeszczepiania narządów w Polsce. Zapotrzebowanie na leczenie przeszczepianiem narządów w Polsce i możliwości jego realizacji
-
Koordynacja i organizacja pobierania narządów od zmarłych
-
Rozpoznawanie zgonu. Zasady podtrzymywania czynności narządów u dawcy
-
Podstawy biologiczne przeszczepiania narządów
-
Przeszczepianie szpiku
-
Przeszczepy biostatyczne
-
Przeszczepianie nerek od dawców żywych
-
Psychologiczne aspekty przeszczepiania narządów
-
Społeczno-obyczajowe aspekty przeszczepiania narządów
-
Moralne dylematy związane z pozyskiwaniem narządów.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO
Podyplomowe Szkolenie Koordynatorów Transplantacyjnych
Program studiów
- Inauguracja Studium
- Wprowadzenie do zajęć
- Historia medycyny transplantacyjnej
- Aktualny stan przeszczepiania narządów w Polsce. Zapotrzebowanie na leczenie przeszczepianiem narządów i możliwości jego realizacji
- Polskie i europejskiej przepisy prawne dotyczące pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów
- Stanowisko, rola i pozycja koordynatora transplantacyjnego. Umocowanie prawne i zawodowe
- Koncepcje i kryteria śmierci człowieka
- Rozpoznawanie zgonu. Śmierć mózgowa i jej następstwa
- Wskazania i przeciwwskazania do pobrania narządów od zmarłych
- Identyfikacja możliwości pobrania narządu. Zasady programu Donor Action
- Rozpoznawanie zgonu. Śmierć w mechanizmie zatrzymania krążenia. Śmierć mózgowa
- Psychologiczne aspekty umierania i śmierci. Rozmowa z rodziną potencjalnego dawcy narządów do przeszczepienia
- Rozmowa z rodziną zmarłego
- Opieka nad dawcą po rozpoznaniu śmierci mózgu. Wyrównywanie zaburzeń ustrojowych. Podtrzymywanie czynności narządów
- Pobranie wielonarządowe. Aspekty chirurgiczne i organizacyjne
- Niedokrwienie narządu; wczesne i odległe następstwa
- Zasady zabezpieczenia narządów przed niedokrwieniem. Metody przechowywania
- Krajowa Lista Oczekujących na Przeszczepienie
- Wskazania i kwalifikacja chorego do przeszczepienia nerki
- Wskazania i kwalifikacja chorego do przeszczepienia serca
- Wskazania i kwalifikacja chorego do przeszczepienia płuc
- Wskazania i kwalifikacja chorego do przeszczepienia wątroby
- Wskazania i kwalifikacja chorego do przeszczepienia trzustki
- Odrębności pobierania i przeszczepiania narządów u dzieci
- Społeczne nastawienie wobec transplantacji narządów w Polsce i jego wpływ na pracę koordynatora transplantacyjnego
- Rozmowa z rodziną zmarłego o pobraniu narządów
- Układ zgodności tkankowej i zasady doboru immunologicznego dawcy i biorcy
- Praktyczne aspekty koordynacji – od rozpoznania zgonu do pobrania
- Leczenie immunosupresyjne po przeszczepieniu narządu. Rozpoznawanie i leczenie procesu odrzucania
- Powikłania zakaźne (wirusowe, bakteryjne i grzybicze) u chorych po przeszczepieniu narządów
- Przeszczepianie nerek od dawców żywych
- Przeszczepianie fragmentu wątroby od dawców żywych
- Przeszczepianie szpiku
- Pobieranie i przeszczepianie tkanek oka
- Przeszczepy biostatyczne
- Zasady prowadzenia dokumentacji dotyczącej wszystkich etapów koordynacji pobrania wielonarządowego
- Zasady opieki długoterminowej nad chorym po przeszczepieniu narządu
- Praca koordynatora w ambulatorium transplantacyjnym
- Ekonomiczne aspekty przeszczepiania narządów w Polsce
- Standardy jakości i bezpieczeństwa przeszczepiania narządów. Zdarzenia niepożądane. Zapobieganie przenoszeniu zakażenia i nowotworów od dawcy do biorcy przeszczepu
- Praca koordynatora przed, w czasie i po zabiegu przeszczepienia narządu
- Zasady przejrzystości bezpieczeństwa i nadzoru przeszczepiania narządów w Polsce
- Stanowisko kościoła w sprawie pobierania i przeszczepiania narządów
- Psychologiczne aspekty przeszczepiania narządów. Jakość życia po przeszczepie
- Promocja przeszczepiania w środowisku szpitalnym
- Promocja idei przeszczepiania w społeczeństwie
- Symulowane rozmowy z rodziną zmarłego
- Społeczno-obyczajowe aspekty przeszczepiania narządów
- Symulacje poszczególnych etapów pracy koordynatora
- Egzamin testowy